I.Introducere:


Consiliul Județean al Elevilor Prahova a inițiat o consultare adresată tuturor elevilor din județ,
indiferent de sistemul de învățământ în care sunt înscriși, fie că este vorba de instituții de stat sau
private. La această consultare au participat 406 beneficiari principali ai procesului educațional. Din
această consultare am observat că igiena menstruală este un aspect important pentru tinerele eleve
din Prahova și am conștientizat că o abordare care promovează normalizarea menstruației poate
contribui la reducerea stigmatizării și la îmbunătățirea calității vieții școlare a acestora. Este esențial
ca viitoarele femei să beneficieze de educație și să aibă acces la informații concrete și corecte, dar și
la resurse pentru a gestiona menstruația la școală/liceu într-un mod sănătos și confortabil. Acest lucru
poate influența atât prezența la școală, cât și performanța academică a acestor tinere.
Președintele Consiliului Județean al Elevilor, Alexandru Antonio Soare, declară:

„Trăim în secolul XXI și este timpul ca unele „subiecte taboo” să fie aduse în discuție, mai ales în anul
2024, an ce pune la încercare tinerii, an în care putem pune presiune pe autorități pentru a fi respectate
drepturile elevilor, pentru a propune politici publice de tineret incluzive. De la educație sexuală până la
materiale menstruale gratis în unitățile de învățământ preuniversitar, sistemul educațional ar trebui
sa fie conștient că sunt necesități. Acesta este un drept de care elevele ar trebui să beneficieze
indiferent de ciclul în care studiază. Problema accesului la produse de igienă menstruală în mod gratuit
poate fi rezolvată prin mai multe abordări complementare:
-Crearea unui cadru legal care să permită introducerea absorbantelor gratuite în școli: precum proiectul PL-x nr. 372/2021 depus în Parlament;
-Implementarea proiectului la nivel local cu sprijinul autorităților locale: În prezent proiectul este
implementat în Sectorul 3, Sectorul 5 și Sectorul 6 din București;
-Prin inițiative independente ale școlilor sau elevilor.

Tocmai de aceea Consiliul Județean al Elevilor Prahova a lansat o consultare în teritoriu pentru a
asculta opiniile elevelor, ca mai apoi să fie realizată analiza acestui studiu care va fi folosită în
demersurile viitoare ale structurii în această luptă”


II. Analiza răspunsurilor:


La formularul adresat elevilor din Prahova au răspuns tineri cu vârste cuprinse între 11 și 18
ani, din toate localitățile, atât din mediul urban, cât și din mediul rural. De asemenea, majoritatea
elevelor s-au confruntat măcar o dată cu comentarii sexiste, chiar și de la profesori, iar din această
cauză le este teamă să ceară chiar și altor colege absorbante, ca nu cumva să fie judecate de ceilalți
colegi, iar altele pleacă de acasă pregătite, știind deja condițiile din școli.
Majoritatea respondenților consideră că un astfel de demers este benefic și necesar, care
poate ajuta elevele să se simtă confortabil în unitățile de învățământ frecventate, dorindu-și de
asemenea o astfel de schimbare.


Multe persoane care au completat formularul au dorit să adauge că apreciază curajul și că
speră foarte mult ca acest demers să aibă succes. Un respondent afirmă că susține acest demers, dar
consideră că problema materialelor igienico-sanitare nespecifice (ex. hârtie igienică, săpun) este în
continuare prezentă și trebuie adresată, deși lipsa acestora este o încălcare a prevederilor OMENCȘ
Nr. 4742/2016, Statutul elevului, și OME Nr. 4183/2022, ROFUIP.


III. Beneficiile acestui program:

  • diminuarea inegalităților sociale dintre elevi;
  • scăderea absențelor școlare;
  • opțiunea ca toată lumea să își gestioneze menstruația într-un mod igienic și sigur;
  • diminuarea stigmatului asupra menstruației și rușinii: elevii petrec 4-7 ore pe zi la școală, un mediu
    în care ei se dezvoltă, învață, leagă prietenii, un mediu important pentru ei, în care este firesc să aibă
    acces la produse de bază pentru a nu se simți rușinați, pentru a nu fi nevoiți să lipsească de la ore, să
    folosească improvizații etc.


Consecințele lipsei accesului la produse menstruale sigure sunt:

  • absențe școlare, ce au un efect negativ asupra educației;
  • folosirea unor materiale improvizate precum hârtie, cârpe sau haine, care pot duce la infecții și
    afecțiuni ale aparatului reproducător;
  • creșterea stigmatului asupra proceselor firești ale corpului uman;
  • excluziune socială

Leave a Reply