În urma unei discuții cu doamna Grigore Florentina, profesor de pshihopedagogie specială în cadrul Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr.2, Municipiul Ploiești, am aflat mai multe detalii din interiorul unei școli dedicate elevilor cu nevoi speciale în legătură cu provocările cu care se confruntă aceștia și mediul lor educativ.
Una dintre marile provocări pe care le întâmpină copiii cu dizabilități este dificultatea, care variază în funcție de gravitatea diagnosticului dat, în a rezolva sarcini fără ajutorul voluntarilor sau profesorilor îndrumători. De asemenea, profesorii itineranți însoțesc elevii cu nevoi educaționale speciale integrați în școala de masă doar o oră pe zi, de maxim două ori pe săptămână, perioadă prea scurtă pentru a putea observa o evoluție. Conform legislației, profesorul itinerant și de sprijin este ,,cadrul didactic cu studii superioare în domeniul pshihopedagogic care desfășoară activități de învățare, stimulare, compensare și recuperare cu persoanele cu CES (cerințe educaționale speciale, n.red.) integrate în unitățile de învățământ de masă’’.
Din spusele doamnei Grigore Florentina, o soluție ar fi ghidarea voluntarilor și către persoanele cu CES integrate în unitățile de învățământ de masă.În prezent, Centrul Școlar de Educație Incluzivă Nr.2, Municipiul Ploiești se bucură de parteneriate cu mai multe școli din județ, câteva succese din anul 2024 fiind:
1.Proiectul educațional ,,Mereu împreună’’ alături de Colegiul Național ,,Ion Luca Caragiale’’ , Municipiul Ploiești;
2.Proiectul educativ ,,Implicare-Responsabilitate-Angajament’’ în colaborare cu Liceul Tehnologic Administrativ și de Servicii ,,Victor Slăvescu’’, Municipiul Ploiești;
3.Proiectul ,,Tradiții și obiceiuri românești’’ împreună cu Centrul Școlar de Educație Incluzivă, Orașul Vălenii de Munte;
4.Proiectul de parteneriat educațional ,,Bucuria sărbătorilor de iarnă’’ cu Școala Gimnazială ,,Gheorghe Diboș’’, comuna Mănești.
În urma întrebării ,,Ce rol joacă colaborarea cu părinții și specialiștii în educația copiilor cu dizabilități?’’ doamna Grigore afirmă: ,,Colaborarea cu părinții este foarte importantă având în vedere că unii elevii au un diagnostic ce implică un tratament despre care profesorii trebuie să fie informați în special de către părinți. Fără colaborare nu putem vorbi despre o bună desfașurare a actului educațional’’.
O metodă de predare des folosită de către profesorii din cadrul Centrului Școlar de Educație Incluzivă Nr.2, Municipiul Ploiești este jocul didactic. Această metodă creează un mediu sigur și distractiv pentru elevi, atrăgându-le atenția și ajutându-i să se simtă confortabil. În ceea ce vizează evaluarea progresului elevilor, centrul menționat dispune de un procedeu care implică testarea inițială a copiilor la fiecare început de an școlar. În urma acestei testări se conturează un plan de intervenție personalizat. După o anumită perioadă de timp, elevii sunt testați regulat pentru a putea fi observată eficiența sau ineficiența planului stabilit care va duce la continuarea sau schimbarea acestuia.
În cele din urmă, doamna profesor Grigore Florentina le recomandă profesorilor care doresc să implementeze practici de educație inclusivă să urmeze cursul de pshihopedagogie specială, să iubească copiii și să fie pregătiți de a lucra cu o diversitatate de dizabilități, deoarece elevii dintr-un centru de incluziune au dizabilități asociate (mai mult de o dizabilitate sau condiție medicală, n.red.).
©Vasilescu Carmen Izabela redactor în cadrul Biroului de Presă al Consiliului Județean al Elevilor Prahova